Saturday, October 11, 2014

Im Sorry

I really dont know how to explain this , im sorry to everyone for being so silent these months . Ehiks . I keep myself away from everything i think as ive got too much thigs to be settled . This new journey in bachelor i think its harder than tamhidi before . I have to start focusing on studies of course , no more playing around like durin tamhidi . I really take it as reminder but thank Allah as I got the course that I want which I put it in the first choice among 4 choices that we , the accounting students have .

Ohya , why am writting in English ? Sorry guys , it cant be helped . I have to start speaking , writting , listening and reading in all English as I think this one of the ways to improve my language so for those GRAMMAR NAZI here , just help me :) You re welcomed to . Besides , I join debate team as a debater so I HAVE TO . I have to push myself .

RELATIONSHIP THINGY .
We re okay but ya know as we live apart . Its killing me ! Sugar , Im sorry .

STUDIES .
Aaaaa  , I want to go back to childhood century .

Ohyeah , Im become more chubby .


Saturday, June 21, 2014

Edisi Khas : LDR



Kecelaruan minda :
Apa LDR susah ? - Bagi aku nggak loh .
Gimana bisa bertahan ? - Baca dulu di bawah .
Mangnya LDR apa sih ? - Hubungan sayang cinta tulus ikhlas sayanggg tapi uniknya ada jarak yang mampir .
Tujuannya apa kalau mahu bercinta tapi terpisah jarak ? - Tujuan sesuatu hubungan adalah kebersamaan , walau terpisah jarak sekalipun .
Cari yang deket aja lah ! - Udah namanya jodoh neng/kang .

Mau tau , kenapa aku milih untuk LDRan ? Nggak mau ya aku ceritain juga .

AKU JUGA MASIH BERTANYA KEPADA TUHAN , APAKAH DIA JODOHKU ?

Telah tertulis buat kita semua , jodoh dan aku berjodoh berkenalan juga berjodoh untuk sama-sama merasai apa itu kangen , apa itu cinta , apa itu bahagia , apa itu cemburu , apa itu jujur , apa itu setia , apa itu ngambek , apa itu mujuk , apa ituuuuuuu tuuu tuuu semuanya dengan orang yang Tuhan kasi kesempatan untuk aku jatuh cinta . Namun , Tuhan telah menentukan kalau jodohku ini jaraknya dari rumahku ke rumahnya kurang lebih 6 jam , kurang lebih 4 jam perjalanan darat dan 1 jam 30 menit perjalanan udara . Udara ? Iyaaaaaaa ! Tuhan telah menentukan jodohku yang aku dan dia harus ada pasport untuk berjumpa . Kenapa ? Kerna aku tinggal di Malaysia dan dia di Indonesia . "Kayaknya gak jauh banget sih"  Coba aja loe yang LDRan , misalnya dari Batam ke Singapura , kan deket tuh tapi kalau udah wujud yang namanya jarak itu akan membuat kita menjauh . Bukan pacar 5 langkah ya . Ini kalau 5 langkah sebesar langkah kamu bisa juga gak nyampe , ngerti ?

Aku udah punya jodoh untuk bersamanya LDRan tapi apa kami bisa bertahan ?



"KAMU EGOIS !"

Kalau lagi LDR , akur aja . Harus jujur , bilang aja kalau ada apa-apa . Gak usah pake gengsi . Siapa mau Whatsapp duluan , siapa mau BBM duluan , mau call apa gak , jujur aja kalau lagi kangen , jujur aja kalau lagi stress , cerita aja kalau ada masalah , jangan ada kata "Nanti kita ketemu aku ceritain" . Bicara aktivitas seharian , inilah rutin LDRan , biar kita ngerasa ada di samping dia , turut lakuin apa yang dia lakuin . Berantem ? Ngambek ? Itu biasa , kalau lagi berantem , mang pake emosi , mang ada kata "Kamu egois !" tapi setelah puas masing-masing berbahas , akhirnya yang satu dengan air mata dan yang satu lagi dengan gelisah , tidur . Tolong , jangan mati hp . Kalau tiba-tiba dia mau call , mau marah lagi , denger aja dulu , diam nanti pasti bilangnya "Cuddle me" atau dianya yang "Sini aku peluk" . Kalau malam itu gak baikan ya tidur yang tidak lena dan tiba-tiba kangen mampir membawa temannya juga iaitu rasa bersalah lalu keduan-duanya minta maaf pada besok pagi . Bermula sinetronnya nih .

"Maafin aku udah emosi banget tadi malem"
"Aku juga pengen minta maaf"
"Kita udah baikan ni ?"
"Iya"
Bla bla bla....

atau yang natural , kayak udah lupa apa terjadi malam kemarin .

"Selamat pagi cinta"
"Selamat pagi juga rindu"
"Jub jub jub , bau nih , mandi yuk"
"Mandi bareng yah"
Bla bla bla....

*kalau aku sih , bisa jadi pagi besoknya juga masih berantem , duhhh*


FORBIDDEN THINGS TO DO FOR LDR COUPLES

Ini soalnya , kan jauh . Harus saling menjaga aja . Manusia gak akan ada yang sikapnya konsisten jadi jangan diribet hal yang berubah dari awal kenal sampai ke suatu tempoh pacaran kalau udah ngerasa dianya berubah . Jangan pernah bilang "Kayaknya kamu udah berubah deh" . Kenapa gak bisa ? Dia bukan Power Rangers loh . Kalau kangen masa lalu , ajak dia ke masa lalu itu , apa yang sering kamu lakuin ? Jadikan tiap detik adalah detik awal kenal . Lebih tepat lagi ayat ini "Jadikan hari-hari dia jatuh cinta sama kamu"

Kalau ngambek , jangan lama-lama , kalau mang dia yang ngambeknya lama , tinggalin aja biar bisa tenang tapi dikasi dulu obat penenang iaitu "I love you sampai toko 24/7 tutup" maksudnya "Aku cinta kamu sampai kapan pun" . Kalau nanti dianya udah reda pasti nanti dia Whatsapp atau BBM lagi .

*Kayaknya yang pake whatsapp cuman aku deh , soalnya biasa kalau baca kisah LDR semuanya pake BBM doang*

 Yang ini tadi udah di mention . Jangan off hp kalau ngambek soalnya dia ntar kwatir . Lagi ya kalau beda negara , operatornya kadang bekerja , kadang nggak . Kadang , mati terus habis kringg kringg , kadang operatornya yang jawab "Nomor yang anda bla bla bla......"


CINTA

Wanita susah dirawat
Maunya gak jelas tapi cintanya nyata
Ngomongnya gak konsisten tapi hatinya setia
Maka yang lelaki perlu menjaga wanita
Bagaimana dengan wanita ? Mang lelaki gak punya perasaan ?
Percayalah kalau kamu sudah saling menjaga , pastinya bahagia .
Kalau dia salah , maafin dan lupakan supaya nanti ke depannya , kalau berantem lagi gak pake ngungkit-ngungkit .
Dan pikirkan saja , kalau berantem dan akhirnya ada kata mau pisah , terus tujuannya apa bertahan ?

Bener kata kebanyakan pelawak "Cewek kalau bilangnya gakpapa hakikatnya kenapa-napa"


Adios .



Tuesday, June 3, 2014

Aku Mujahidah 1 (2/2)

Sedutan "Aku Mujahidah" 1 (1/2)...
"Mak , Jidah nak cakap sikit ni mak . Kita tak pernah berbual kan mak . Kenapa kawan-kawan Jidah yang lain boleh berbual dengan mak diorang macam kawan ?"
"Mak diorang tak sibuk , mak kerja Jidah oi ! Nampak tak kertas banyak depan mak ni !" Keras bunyinya .
"Mak , jadi cikgu best tak?" Jidah cuba tune Mak Fad .
"Macam ni lah , nampak tak mak macam mane"
"Emmm....." Jidah menghentikan perbualan .


Cont :
Mujahidah tiba-tiba teringat seuatu saat ketika dia cuba berkomunikasi dengan ibunya . Dia mahu ibunya mendengar , dia mahu ibunya memberi saran bukan amarah . Baru sahaja Jidah bangun, "Kamu tu kalau mak mintak tolong , bukannya nak tolong , payah". 'Sebab tu ke mak taknak cakap dengan aku?' Hanya mampu membisikkan dalam hati .

Jidah bangun dari katilnya terus ke dapur . Tuang air jarang dalam cawan sederhana , dia minum seteguk sambil merenung ke dinding , ada empat suis elektrik di hadapannya , dia minum seteguk lagi dan merenung lagi dan seteguk lagi , habis airnya . Mak Fad masuk melalui pintu dapur , baru habis mengangkat kain yang dijemur , hari seperti akan hujan . Mak Fad melihat anaknya , Jidah menoleh pandangan ke arah ibunya , dilihat ibunya sesaat dan
"Mak dah makan?"
"Kamu yang terperuk dalam bilik kenapa tanya orang kat luar?"
Jidah kembali ke biliknya dan kembali bersama 'dunia'nya . 'Mak kalau jawab elok-elok sikit tak boleh ke , tiap kali aku tanya mesti jawabnya , annoying' Jidah mengomel sendirian .
Jidah menatap skrin dipenuhi kod HTML . Dia cuba untuk tidak ketagih tetapi masih lagi tangannya menaip laju . Dia bukannya memiliki identiti penggodam malah dia bukan seorang pakar komputer .

Ayah? Dalam hidup Jidah , ayah merupakan orang yang paling jauh dengannya . Dia merasakan tanpa ayah lebih baik . Siapa yang perlukan ayah yang tidak tetap pendirian ? Itu yang berada dalam fikiran Jidah . Dia sudah cuba memaafkan ayahnya tetapi ayahnya seperti tidak mampu berubah . Bagi Jidah , keadaan keluarganya boleh dikatakan 'broken family' . Ayahnya tinggal berasingan dan Jidah sendiri tidak tahu status sebenar ibu dan ayahnya . Jidah mengharapkan kebaikan dalam satu hubungan keluarga . Kebaikan yang membawa keberkatan dan yang penting dia mahu ayahnya mampu memimpin keluarganya ke syurga Allah , jannatullah tetapi disebabkan tidak pernah sekali mereka sebagai satu keluarga solat berjemaah , bagi Jidah harapannya biarlah tinggal harapan . Bukan Jidah tidak bersuara tetapi ayah mana yang tidak tecabar egonya apabila seorang anak perempuan yang menasihatinya .

Jidah mengharapkan suatu perubahan dan masih berharap .



Friday, May 9, 2014

Aku Mujahidah 1 (1/2)

Awan kelihatan mendung .
"Jidah , kenapa tak nak tolong mak ni? Ish , budak bertuah ni"
Mujahidah masih menghadap 'dunia' , hanya dirinya dan alam maya . Menghiraukan panggilan ibunya seperti biasa dan Mak Fad sudah tidak tahu, cara untuk menasihati anaknya . Anaknya bukannya masih kecil , sudah hampir 20 tahun usianya . Mak Fad hairan dan tertanya-tanya , sama ada dia yang silap atau ini dugaan Allah , tetapi anaknya sepatutnya sudah boleh berfikir dengan matang . Didikan ? sudah dihantar ke sekolah agama , universiti pun universiti Islam , rasanya cukup untuk anaknya menghadam ilmu agama dan seharusnya anaknya bersikap dewasa . Apakah silap dia meletakkan nama Mujahidah Shukriah ? Yang bersungguh-sungguh dan yang bersyukur .

 Tidak pernah ada salahnya pada nama yang baik tapi pada insan . Ya , insanlah yang membentuk nama , nama hanya imej seorang insan , bukanlah nama menjadikan kita seorang insan . Namun , juga salah meletakkan nama yang buruk maknanya kerana panggilan nama adalah doa . Oh Mujahidah Syukriah ! Ini adalah dirimu yang sebenar ! Kau bukan dirimu yang sebenar , bangkitlah ! Bangkitlah seperti namamu ! Tidak sedarkah engkau realiti sedang menantimu , realiti bahawa duniamu hanya 'dunia' ! Nampaknya kau lebih bersedia dengan azab jika kau terus begitu . Ya ! Azab dunia ! Azab kubur ! Azab akhirat ! Atau kau sedang menunggu azab neraka ? Oh Mujahidah Syukriah , bakal bidadari syurga !
Di sisi lain sedang berkata , oh Jidah ! Aku tidak pernah memaksamu bukan ? Jadilah seperti biasa dan sebenarnya inilah engkau yang luar biasa , yang bijak IT , bijak menaip , bijak bermain , bijak engkau membiarkan panggilan ibumu dan sedarkah engkau ramai yang ingin menjadi sepertimu Jidah ! Mereka tidak punya komputer ! Mereka terpaksa membuat itu dan ini ! Oh Jidah sahabatku !

"Jidah ada assignment ni mak"
Jawapan biasa Jidah bukan Mujahidah . Bukan tugas yang menumpuk tapi Jidah sengaja . Sengaja dia membuat ibunya lelah , sedih dan kecewa .

"Mak , Jidah nak cakap sikit ni mak . Kita tak pernah berbual kan mak . Kenapa kawan-kawan Jidah yang lain boleh berbual dengan mak diorang macam kawan ?"
"Mak diorang tak sibuk , mak kerja Jidah oi ! Nampak tak kertas banyak depan mak ni !" Keras bunyinya .
"Mak , jadi cikgu best tak?" Jidah cuba tune Mak Fad .
"Macam ni lah , nampak tak mak macam mane"
"Emmm....." Jidah menghentikan perbualan .
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

#Masih dalam proses , isbir ya ikhwan wa akhawat *senyum kambing*


-Wahai pembaca , bermata hati , penulisan yang tidak bermaksud atau menuju kepada mana-mana individu tertentu , ruangan komentar tersedia , campakkanlah apa-apa rasa *senyum kecik je*-





Saturday, January 4, 2014

"Fikirkan Kebaikan" (Amarah)

Zalimnya kalau khianat sesama muslim ,
Kau sedarkah apa yang sedang kau lakukan ,
Kau panggang diri kau sendiri ,
Atas api kemarahan .

Bertenang wahai diri ,
Tenangkanlah jua hati ,
Zikrullah dapat jadi penyejuk ,
Walau bukan salahmu dalam perkara ini .

Mereka cuba menegakkan hak ,
Hak yang bukan mereka punya ,
Belakang bertinta lain ,
Depan bunyinya lain .

Memang talam untuk hidangan ,
Yang ini talam dua muka ,
Hidangan yang tidak digemar ,
Apa lagi kalau berbohong .

Nilai diri tidak dipandang ,
Nilai wang menjadi dagangan ,
Sulit melawan takut salah faham ,
Rela pelihara ukhwah serumah .