Saturday, March 16, 2013

Ketahui Neraka Jahanam


Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata:
Jibril datang kepada Nabi SAW pada waktu yang ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh Nabi SAW: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahwa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.'

Lalu Nabi SAW bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam itu.'

Jawabnya: 'Ya... Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum niscaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya karena panasnya.

Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi, niscaya akan mati penduduk bumi karena panas dan basinya.

Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yang disebut dalam Al-Qur'an itu diletakkan di atas bukit, niscaya akan cair sampai ke bawah bumi yang ke tujuh.

Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, niscaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur karena sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

Nabi SAW bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?'

Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (artinya: yaitu yang lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah SAW: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'

Jawab Jibril:
'Pintu yang terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat Nabi Isa AS. serta keluarga Fir'aun namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang Musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang Shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang Yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang Nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibril diam sejenak... Segan pada Rasulullah SAW, sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yang berdosa besar dari ummatmu yang sampai mati belum sempat bertaubat.'

Maka Nabi SAW jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibril meletakkan kepala Nabi SAW di pangkuannya sehingga sadar kembali dan sesudah sadar Nabi SAW bersabda: 'Ya Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

Jawabnya: 'Ya, yaitu orang yang berdosa besar dari ummatmu.'

Kemudian Nabi SAW menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi SAW masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar, kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah (dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yang Lalai').

Dari Hadits Qudsi:
Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari-Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan, hal ini dapat menimbulkan keinsyafan kepada kita semua... Wallahu a'lam.

Al-Qur'an Surat Al-Baqarah Ayat 159 :

"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Tuesday, March 12, 2013

Wordless Wednesday #1


Im better praying than being so afraid to face the important day (taking SPM result) . Ya Allah , please give Nurul Amirah Farhanah binti Abdul Razak the best in SPM result with the great attitude .

Im going to accept the challenge to be HAKHADA

Thursday, March 7, 2013

Program Menara Gading Negeri Sembilan 4 Day 3

Hari ketiga ana tidak ada untuk sepenuh program sampai tamat sebab bas ana pagi , jadi ana kongsikan mana yang ana sempat lah ye .

Bermula dengan kuliah subuh oleh Abang Razi , input yang diperoleh ialah 

IBADAH VS SEMBAH

Sembah : Sesiapa pun kita boleh sembah bahkan orang pun kita boleh sembah 
Ibadah : Berpaksi niat kerana Allah (doa pun dikira ibadah)

Kebanyakan kita apabila ditanya apakah maksud sembah pasti automatik akan jawab solat . Lebih sesuai perkataan ibadah kerana bermaksud mengabdikan diri kepada Allah sebab tu dalam Al-Quran , surah Adz-Dzaariyaat ayat 56

Tidak aku menciptakan manusia dan jin melainkan agar mereka beribadah kepadaku
Ibadah terbahagi kepada ibadah khusus dan ibadah umum .

Khusus : Apa yang telah disyariatkan dalam Al-Quran seperti solat , membayar zakat , berpuasa dan lain-lain 
Umum : Lebih kepada amalan harian (bergantung niat . mandi hari-hari beserta niat kerana Allah juga merupakan ibadah dan niat juga yang membezakan Islam dengan bukan Islam , subhanallah)

Kemudian ada slot yang menerangkan hala tuju selepas SPM oleh Abang Sharaf . Selepas SPM antara laluan seterusnya ialah asasi , matrikulasi , diploma , STPM/STAM/A-Level dan lain-lain.

Sikit sangat rasanya untuk hari ketiga , asif . In shaa Allah akan ana kongsikan lagi di lain entri . Ilal liqa .


Tuesday, March 5, 2013

Program Menara Gading 4 Negeri Sembilan Day 2

Kekuatan jemaah mengejutkan kami pada jam 4.45pagi dan bersiap untuk menunaikan qiamulail secara berjemaah . Kami menunaikan solat sunat taubat , solat sunat hajat dan solat sunat witir sebagai penutup . Sementara masuk waktu subuh , kami membaca al-quran yang juga ibadah qiamulail . Setelah selesai solat subuh secara berjemaah , kami dihidangkan dengan santapan rohani oleh Abang Razak yang merupakan graduan Universiti Islam Antarabangsa(UIA) . Kuliah beliau bertajuk 'Izzah Seorang Muslim' . Apa yang ana boleh kongsikan berdasarkan apa yang ana catat :

  • Nikmat ibadah perlu kita syukuri
  • Mahasiswa merupakan orang yang hebat
  • Perlu meningkatkan diri dengan pelbagai ilmu
  • Dalam surah Al-furqan ayat 63 , orang yang mulia adalah orang yang berjalan di muka bumi dengan rendah hati (bukan orang yang lemah-longlai) 
  • Infakkan harta di jalan Allah
  • Syaitan benci orang yang menghadiri majlis ilmu , syaitan akan bawa 3 benda : lipstik(bercakap dalam majlis ilmu) , celak(mengantuk dalam majlis ilmu) dan tongkat(bosan dengan majlis ilmu)
  • Orang yang dijanjikan syurga adalah orang yang hatinya lekat pada masjid
in shaa Allah dapat kita manfaatkan bersama tazkirah di atas .

Kemudian , pada hari yang sama , Abang Ali Imran dengan tajuk 'Menara Gading' telah menyampaikan sesuatu yang menarik . Beliau menyatakan bahawa kita sedang diancam hedonisme(hiburan melampau) dan mengalami krisis nilai
Krisis nilai dari sudut politik , etika sosial , pendidikan dan kekeluargaan . 

Awal perkembangan Islam , musuh tak dapat kalahkan kita sebab kekuatan akidah sampai satu masa , musuh Islam menemui jalan untuk mengalahkan kita dengan perang minda berbentuk dakyah yang mengejar 3G iaitu Gold , Gospel dan Glory . Tujuan 3G ialah untuk memutuskan tali antara umat Islam dengan Islam sendiri supaya hilang kekuatan akidah umat Islam dan kini kita seperti hidup dalam kebodohan . Anologinya ialah :

Pada suatu hari , mati seekor ibu singa yang baru melahirkan anak . Anak singa yang buntu berjalan dengan terpinga-pinga sehingga bertemu sekelompok kambing biri-biri . Anak singa hidup dengan biri-biri dan menjalani kehidupan seperti biri-biri iaitu makan rumput , mengembek dan lain-lain sampai singa menjadi dewasa sehingga pada suatu hari , sekumpulan serigala datang menyerang dan biri-biri bertempiaran lari . Dalam kelompok biri-biri tadi muncullah singa dan serigala berhenti mengejar biri-biri kerana tahu kekuatan singa lebih berbanding mereka . serigala mematahkan niat dan berpatah balik . Tiba-tiba , serigala dengar ada yang mengembek dan menoleh semula ke belakang , apabila serigala mendekati singa , singa mengembek dan apabila didekati lagi , singa mengembek lagi kerana ketakutan . Oleh sebab tidak tahan menahan ketawa , serigala batalkan niat untuk makan singa tersebut dan singa itu dibawa ke air untuk singa lihat wajahnya yang sebenar . Serigala memberitahu singa ialah singa dan bukan kambing .

Itulah anologi kita sekarang yang hidup dalam kebodohan di mana kita tahu diri kita Islam tetapi tidak mengamalkan garis syarak sebaiknya . Apa perlu kita berdiam diri? Ayuh bertindak! Jangan jadi seperti singa si atas .

Abang Ali Imran juga berkongsi mengenai Prof. Ridzuan Osman yang mengetuai Universiti Malaya(UM) untuk menaikkan prestasi UM di peringkat antarabangsa jadi beliau telah ke Ireland dan meninjau sistem pendidikan di sana dan mendapati kita tidak mampu menyaingi mereka kerana mereka telah memecut namun kita masih merangkak

Wahyu pertama yang diturunkan ialah "Iqra'" yang bermaksud "bacalah" . Ini menunjukkan bahawa kita perlu mendapatkan ilmu sebanyaknya supaya kita mampu memajukan diri sendiri seterusnya agama , bangsa dan negara . Kita perlu bertindak dengan perlu mengetahui prinsip-2 Islam secara total (perlu tahu matlamat) , kita juga perlu tahu beza nilai dunia dan akhirat , perlu tahu prinsip jahiliah dan kita perlu tahu bahawa kematian itu pasti .

Anologi nilai dunia ialah kambing yang apabila mati , dibuang . Ingin disampaikan di sini bahawa dunia ini tiada nilai , hanyalah sebuah jambatan ke akhirat . Allah janji , siapa yang nak dunia , dia takkan peroleh akhirat tapi kalau nak dua-2 , dia akan dapat dua-2 . 

Kita juga perlu ada ilmu dan beradab dengan ilmu yakni memanfaatkan ilmu yang kita punya dengan sebaiknya . Sebagai contoh kita tahu meja makan untuk makan jadi meja bukan untuk duduk . Ilmu juga adalah untuk diamalkan sepanjang hayat bukan untuk diperam jadi pekasam .

Abang Ali Imran

Seterusnya , dalam kumpulan kami perlu membandingkan mengenai kejayaan dan kegagalan seseorang berdasarkan artikel akhbar dan mengambil pengajaran daripadanya , latihan dalam kumpulan yang kedua ialah 'Silent Mode'


Ada orang buta , orang bisu dan orang pekak .

Orang yang bisu harus menyampaikan kepada yang buta dan pekak untuk membina menara dengan menggunakan kertas . Cabaran ini mengajar untuk tidak berputus-asa dalam mencapai sesuatu walau pelbagai halangan yang datang . 

Kami juga ada forum . Abang Adam sebagai moderator , Abang Raza dan Kak Afiah sebagai ahli panel . Forum ini mengandungi perkongsian aktiviti selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia(SPM) oleh kedua-dua panel dan sesi soal jawab .

Kami juga ada aktiviti luar yang kelakar , ekeke .


Menggunakan keyword untuk ke hadapan , ke belakang , ke kiri dan ke kanan , 2 orang yang ditutup matanya perlu mengutip 9 biji bola kertas yang disepak-sepak oleh fasilitator .

Pada sebelah malam , kami ada debat dengan usul 'Anak Luar Nikah , Salah Siapa?' . Setiap kumpulan mewakili pihak individu , ibu bapa , guru dan masyarakat yang perlu menyatakan salah siapa dan kenapa. 



Konklusinya , semua pihak salah , hahaha . Debat ini cuma untuk melatih semua peserta untuk berani bercakap . Kita semua perlu tahu tentang isu semasa . Setiap orang ada perspektif ilmu . Kita sendiri tak patut memperbodohkan diri kita . Suatu perubahan itu berperingkat . Kalau perubahan drastik , maka kejatuhan pun akan drastik . Debat ni juga buka minda supaya lihat dunia luar walau duduk dalam suatu tempat sahaja . 

Khalas untuk hari kedua .

Monday, March 4, 2013

Program Menara Gading 4 Negeri Sembilan Day 1

Dah lama rasanya tak pegang keyboard ni so hari ni nak taip banyak-banyak tapi antum kene janji baca sampai habis tau . Ini perkongsian ilmu juga pengalaman berada di Program Menara Gading(PMG) kali ke-4 peringkat Negeri Sembilan .

Pada tanggal 22 hingga 24 ana telah ke Seremban untuk menghadiri satu program iaitu PMG di mana bertujuan untuk mendedahkan kepada bakal mahasiswa tentang kehidupan universiti . Walaupun ana dah pergi sebelum ni di Selangor , menarik PMG kali ni dijalankan di Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum , Seremban . Haaa , bayangkan pelajar di sini berumur 7 hingga 12 tahun sudah duduk di asrama . Ini pastinya pengorbanan yang cukup besar , boleh menghafaz lagi , sungguh beruntung anak-anak ini dan ana sendiri rasa rugi kenapa tidak ana ditakdirkan menjadi seperti mereka . Ana di usia mereka hanya pergi sekolah , balik , main , makan tapi segalanya ketentuan Allah .

Ana dapat tahu tentang program ni 3 hari sebelum program dijalankan dan ana terus mendaftar . Ana sebelum ni tidak diizinkan sama sekali naik bas sewaktu belajar di SMAPK dulu tapi kali ni dengan izin umi ana , ana naik bas ke Terminal One , Seremban . Ana dijemput di stesen oleh Kak Atiqah(fasilitator) .

Semuanya berjalan lancar alhamdulillah . Kami dikenalkan dengan fasilitator dan memilih Tok Batin(ketua peserta lelaki) dan Mak Dara(ketua peserta perempuan) . Kami diterangkan mengenai 5S iaitu Salam , Selawat , Senyum , Santun , Susun . Setelah solat maghrib , kami disajikan dengan kuliah maghrib oleh Abang Tarmizi bertajuk 'Niat' .

 kami dibahagikan ke dalam kumpulan dan memulakan sesi taaruf . Kami membincangkan kepentingan taaruf iaitu antaranya dapat mengeratkan silaturrahim , berkongsi idea , pandangan dan apabila kita kenal seseorang mudah untuk kita meminta tolong ketika dalam kesusahan . Taaruf juga adalah suatu tuntutan syarak sebagaimana dalam surah hujurat ayat 13 dan sebagai melengkapi 4T iaitu Taaruf(berkenalan) , Tafahum(saling memahami) , Takaful(saling menjamin) dan Ta'aun(saling membantu) . Kemudian kami membincangkan mengenai kehidupan di universiti yang memerlukan usaha sendiri untuk dapatkan ilmu , di universiti kita perlu kejar lecturer bukan tunggu disuap dan perlu didik keikhlasan , jaga ikhtilat(perhubungan) antara bukan muhrim dan jaga hubungan dengan Allah . Kemudian kami menunjukkan skill melukis , ekeke . Kami diminta untuk melukis belon dan cawan . Aktiviti ni sebenarnya nak beritahu kepada kami mahasiswa perlu ada kelainan , perlu berfikiran lebih terbuka , perlu 'out of the box' supaya tidak hanya duduk di takuk yang sama . Best sangat ! Belajar perkara baru >.< Itu saja untuk first day :)



Lokasi program


Ketua fasilitator , Abang Azuwa