Tuesday, October 30, 2012

Penyakit Hati :O



(: ASSALAMUALAIKUM :)

*usha sikedd tittle . k dah usha . patah balik sinee >.<*

Penyakit hati? Haaa . Apekah? Bahaye sangat ke? Cara tangani?

Penyakit Hati 

Ada yang tak kena dengan hati kita . ada rasa tak ikhlas . rasa resah . orang nasihat nak marah jee . takleh nak terima ape mende pun dari orang lain . fikir kita jee betul . oh naaaa . pernah dengar kann . kalau titik hitam dah penuh kat hati kita nee kita susah nak terima kata-2 orang . pernah kan? *krik krik krik >.< . Titik hitam tu ada sebab dia duk tumpang kat hati kita *tumpang jee . memang boleh hilang . K titik hitam nee mungkin dari perkara lagha(sia-sia) yang kita buat . lihat . dengan dan sebagainya as an example . menonton video K-Pop yang memang digilai ramai terutamanya remaja kini . sebab apa lagha? Sebab kadang tengok sampai lebur zuhur . asar . maghrib . tak ingat makan . tak ingat mandi *hiperbola sikedd >.< lagi pun dalam video tu bukan depa pakai jubah . purdah . nee dengan tak cukup kainnya lepehtu liuk lentuk . bak kata UAI terkinja macam beruk >.< haa . tu yang takboleh tuu . lagi satu . titik hitam nee terkumpul sebab dosa kecil yang dikumpul banyak-2 . dosa kecil nee maksud ikut istilah dosa yang tak disertai dengan ancaman azab seperti membazir wang . masa dan lain-2 . membuang sampah merata-rata . dan sebagainya . takat nee ape yang ana tahu yang ana pernah dengar dan ana kongsikan balik kepada antum :)



Bahaya? Way to overcome? ;)

Bahaya tak bahaya risiko diaa bergantung tahap kekrtikalan lah >.< kalau agak rasa dah sampai nak naik hangin orang tegur . orang ingatkan hukum Allah tapi takleh terima . teruk dahtu . ICU untuk hati nee nak bagi rawat balik ialah muhasabah . acane? Nee ape yang boleh dikongsikan . tak tahulah untuk orang lain macam mane . maybe ade cara sendiri . K cara diee . biasanya free malam lah kann . lepeh dah selesai solat apa sumaa . pandang dinding lama-2 . jangan duk pandang jee . pandang sambil patah balik ape yang dah berlaku ke atas diri sendiri . dari kecil mana kita ingat . cara mak ayah jagee . sampai kita dah besar . cari balik . jalan mana yang boleh gostan balik kepada jalan Allah :') itu wajib ! :) takpun . amek wuduk . buat solat sunat . solat hajat kee sebab solat hajat nee tak kira bila boleh buat . mohon pada Allah supaya segalanya dipermudahkan . supaya Allah buka pintu hati . lapangkan dada . insyaAllah ^^ ada lagi nee . dengar tazkirah :) satu tazkirah boleh hilangkan satu titik hitam dalam hati kita . Tazkirah nee peringatan . takperlu dengar ceramah panjang lebar . cukup dengan ingat tentang solat . ingat tentang baca quran dan sebagainya :') Yang penting NIAT . pasang niat elok-2 ^^ pastikan kerana Allah Taala . insyaAllah diberkati 

Kita mampu mempunyai segala tapi segalanya milik Allah :) Yang baik dari Allah yang buruk juga dari Allah dan disandarkan kepada diri ini 

Wallahu A'lam 


No comments: